Facebook'ta Biz Facebook Sayfamızı Beğenmek İçin Tıklayın

Eğitici Film İzleme ve Mesleki Açıdan Yorumlama ve Farkındalık Oluşturma

Eğitici Film İzleme ve Mesleki Açıdan Yorumlama ve Farkındalık Oluşturma

            Film izleme yediden yetmişe herkesin sevdiği ve zaman öldürmek için kullandığı bir etkinliktir.

Elbette yediden yetmişe herkesin film tercihleri farklıdır. İnsanlar hobilerine ve zevklerine göre filmler izlemeyi tercih ederler.

ÇOCUKLAR AÇISINDAN

Bizlerin uzmanlık alanı olan çocuklar ise genelde “çizgi film”leri tercih ederler.

Toplumda insanların belleğine işlenmiş bir klişe vardır.  Bu klişe “Çizgi filmler çocukları köreltir.” şeklindedir.

Bu klişe insanların deneyimlerinden ziyade çevreden duydukları mahalle dedikodularında şekillenmiştir. Bu dedikodunun haklılık payı yok mudur? Elbette ki vardır. Her çizgi film “iyi” değildir. Genelde de insanların ilgisini “kötü” şeyler çektiği için çocuklar kötü örnekler teşkil eden çizgi filmlere daha çok ilgi gösterebilmektedir.

İşte bu noktada veli faktörü ön plana çıkmaktadır. Veli televizyon ekranından veya bilgisayar ekranından çocuğunun doğru çizgi filmlere, doğru eğitici filmlere yönelmesini sağlamalıdır.

Gelişen teknoloji sayesinde artık ülkemizde de pek çok çizgi film yapılmaktadır. Önceleri sadece satın alıp Türkçe Dublaj ile yayına sokulan çizgi filmlere rağbet azalmıştır. Çocuklar günümüzde daha çok kendi hayatlarından örneklerin bulunduğu çizgi filmleri tercih etmektedirler.

Çizgi film yapımcıları da toplumun, çocukların beklentilerine ellerinden geldiğince karşılık vermeye çalışmaktadırlar. Zaman zaman ufak aksaklıklar çizgi filmlerinde yer alsa da zaman içerisinde alacakları pedagojik destekle bu hataları en aza indireceklerdir.

Ülkemizde yapılan eğitici filmlere , çizgi filmlere bakıldığında genellikler “değerler”imiz ön plana çıkmaktadır. Yapımcılarda bu tür çalışmalarla hem çocukların dikkatlerini çekmektedirler hem de pek çok değeri onlara aşılamaktadırlar.

Çizgi filmler ülkemizde yeni yeni oturmaya başladığı için genelde 2-6 yaş arasındaki çocuklara yönelik çizgi filmler daha çok yapılmaktadır ve bunların çocuklara verdiği öğretiler çok fazladır. Örneğin Pepee, Niloya, Can gibi çizgi filmler çocuklara pek çok değeri kazandırmaktadır. Daha büyük yaş grupları için çekilen çizgi filmler ise biraz daha sokak jargonuyla yapılmaktadır ve bunlar zaman zaman kötü örnekler (lakap takma, dalga geçme) içerebilmektedir. Bunlara örnek olarak da RGG Ayas gibi çizgi filmleri gösterebiliriz.

Bu noktada veliye/öğretmene düşen görev çizgi filmleri güzelce süzgeçten geçirmek ve çocuğun/öğrencinin yararlanabileceği çizgi filmlere yönlendirmektir.

Yeni nesil çizgi filmler çocuklara her ne kadar çok önemli değerler katsa da, hayal güçlerini zenginleştirse de çizgi filmlere bağımlı çocuklar yetiştirmekten de uzak durulmalıdır.

Çizgi filmleri bir kenara bıraktığımızda çocuklara verebileceğimiz çokta eğitsel film ne yazık ki kalmıyor. Çünkü ülkemizde film çekimleri daha çok reyting odaklı oluyor. Bunun neticesinde de eğitici filmler çekilmiyor.

Hatta ortaokul/lise öğrencilerine yönelik çekilen diziler/filmlerde genelde çocuklara kötü alışkanlıklar aşılayabiliyor. Ayrıca bu tür filmlerin toplumun yapı taşlarından ikisini oluşturan öğretmenlik ve doktorluk gibi mesleklere saldırıların oluşmasını, bu mesleklerin itibarsızlaşmasını sağlıyor.

Kendi deneyimlerimden yola çıkarak çizgi filmlerle ilgili şunu da belirtmek isterim; Japon çizgi filmi olarak adlandırılan animeler de ülkemizde Türkçeleştirilerek izlettirilebilir. Çünkü bu çizgi filmlerin özellikle sporla, hayatla ilgili olanlarında bizlerin değerlerine benzer pek çok değer bulunmaktadır. Ortaokul/lise öğrencilerinin ilgisini çekebilecek bu çizgi filmler ile daha dürüst, azimli, yardımsever, saygılı, çalışkan öğrenciler yetişmesi sağlanabilir.

VELİLER/ÖĞRETMENLER AÇISINDAN

Velilerimiz ve öğretmenlerimiz açısından da ne yazık ki durum pek parlak değil. Reyting uğruna çekilen filmler ve zaman geçirmek için izlenen filmlerle dolu beyaz perde.

Elbette eğitici filmlerde çekilmiyor değil. Özellikle “Bollywood” yani Hindistan sineması bu alanda çok kaliteli filmler çekerek eğitici bilgiler veriyor.

Eksiklik ise bizlerin bu filmlere zor ulaşması. Bu tür filmleri süzgeçten geçirerek keşfetmek ne yazık ki uzun bir süre alabiliyor ve buna yönelik güzel bir arşiv ne yazık ki yer almıyor.

Eğer böyle bir arşiv oluşsa ve veliler/öğretmenler bu filmlere ulaşsa her izledikleri filmden çocuklarına/öğrencilere bakış açılarını değiştirecek kazanımlar elde edebilirler.

Ülkemizde çekilen mevcut filmlerin, dizilerin ne yazık ki öğretmenlik , doktorluk gibi mesleklere saldırıları körüklemesi vuku buluyor. Reyting uğruna toplumun temel yapı taşlarını oluşturulan mesleklerin itibarsızlaştırılması kötü sonuçlar doğuruyor. Velilerin/öğretmenlerin bu tür dizileri, filmleri belirleyerek çocuklara/öğrencilere ulaşmamasını sağlamaları da doğru olacaktır.

Çekilen filmlere, dizilere baktığımızda şunların eğitici yönlerinin yüksek olduğunu söyleyebiliriz :

  • Hababam Sınıfı Serisi
  • Kara Tahta / Takhte siah (Blackboards),
  • Sınıf / Entre Les Murs (The Class),
  • Yerdeki Yıldızlar / Taare Zameen Par,
  • Sevgili Öğretmenim / To Sir, with Love,
  • Canım Öğretmenim / Monsieur Lazhar
  • 3 İdiot / 3 Idiots
  • Black
  • Koro / The Chorus
  • Temple Grandin
  • Hayat Okulu / School Of Life
  • Coach Carter
  • Ölü Ozanlar Derneği
  • Çok Gürültülü ve Çok Yakın / Extremely Loud and Incredibly Close
  • English Vinglish
  • Sakıncalı Düşünceler / Dangerous Minds
  • Ayağa Kalk / Stand And Deliver
  • Sınıf / Entre Les Murs
  • Unutulmaz Titanlar / Remember The Titans
  • Canım Öğretmenim
  • İki Dil Bir Bavul
  • Özgürlük Yazarları / Freedom Writers
  • Muhteşem Münazaracılar / The Great Debaters
  • Takhte Siah / Kara Tahta

KISA METRAJLI FİLMLER

Uzun metrajlı filmlerin yanı kısa video sitelerinde pek çok kısa metrajlı film vardır. Bu kısa metrajlı eğitici filmlerle öğrencilere ve kendimize pek çok değer katabiliriz. Genelde tek konulu olan bu kısa metrajlı filmleri kullanmak kazanımlar açısından yararlı olacaktır.

SONUÇ OLARAK

  • Eğitici filmler hem çocuklar/öğrenciler hem de veliler, öğretmenler için vazgeçilmezdir,
  • Doğru eğitici filmi, çizgi filmi seçmek velinin, öğretmenin görevidir,
  • Sadece çizgi film izleyen çocuklar yetiştirmek zararlıdır,
  • Yapımcıların eksik yönlerini onlara mail gibi yöntemlerle ulaştırmak yararlı olacaktır,
  • Veliler , öğretmenlerin eğitici filmlerle önce kendilerini geliştirmeleri önemlidir,
  • Okullarda velilere ya da öğretmenlere belirli periyotlarla eğiti filmler izlettirilerek filmden sonra söyleşi yapılması yarar olacaktır,
  • Hayal güçlerini geliştirici, özgüven aşılayıcı, toplumsal değerlerin ön planda tutulduğu filmler yararlı olacaktır,
  • Lise, üniversite gibi üst kademelerde öğrencilerin eğitici filmler çekmeleri gelişimsel açıdan yararlı olacaktır.
  • Eğitici kısa filmler pek çok değer kazandırılabilir.

Kaynak : meb.net.tr

Add a Comment

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir